انواع کاتالوگ

انواع کاتالوگ

کاتالوگ‌هایی که در بازار استفاده می‌شوند، انواع مختلفی دارند. در واقع هرکدام دارای ساختار خاصی بوده و بر اساس هدف معین استفاده می‌شوند. کسب‌وکار شما بیشتر از همه تعیین کننده نوع آن طراح در جلسه مشاوره همراه با دیگر اعضای تیم تصمیم به انتخاب یک نمونه مناسب را می‌گیرد.

 انواع کاتالوگ در حال حاضر بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل:

دسته‌بندی کاتالوگ‌ها بر اساس عوامل مختلفی انجام می‌شود. می‌تواند شامل قیمت، اندازه، جنس و غیره باشد. دسته‌بندی دیگری که وجود دارد که بیشتر مدنظر ما هم در این مقاله بوده شامل موارد زیر است:

·         صنعتی

·         جنرال

·         محصولات

·         نمایشگاهی

·         خدماتی

·         آموزشی

·         داخلی

 هر کدام از این کاتالوگ‌ها دارای ویژگی خاصی در طراحی هستند که باید بر اساس هدف هر کسب‌وکار طراحی شوند.  برای مثال ممکن است کاتالوگ خدماتی دو مکان دارای طراحی متفاوتی باشند. به‌هرحال این هدف هر کدام است که تعیین کننده ساختار خواهد بود.

کاتالوگ برای چه گروه افرادی مناسب است؟

همان‌طور که در بالا هم تعریف کردیم،  کاتالوگ ابزاری نمایش دهنده اطلاعات کامل از انواع محصولات و خدمات است. این ابزار برای گروهی از مخاطبان مناسب است که بیشتر از بقیه نیاز به اطلاعات دارند. در واقع رابط بین فروشنده اصلی وابسته است. کسی که قصد فروش محصولات را به مشتری نهایی نیز دارد.

 شما تولید کننده فروشنده محصولات خاص هست دید و قصد دارید که پرزنت بسیار کاملی از کالاها و خدمات خود داشته باشید،  کاتالوگ برای شما بهترین روش بازاریابی است.  نوع بازاریابی مستقیم مزیت‌های بالا را به دست خواهید آورد.

 تولیدکنندگان  و فروشندگان محصولات مانند گاوصندوق،  انواع کیف و کفش  و غیره  و همچنین عرضه کننده انواع خدمات  خواننده تمیز کننده منازل  و غیره. این گروه بیشتر از همه به کاتالوگ نیاز دارند.

کاتالوگ بروشور نیست

 در طراحی و چاپ بروشور نمی‌توان تمام اطلاعات را به صورت کامل قرار داد،  بلکه باید بیشتر به بررسی و توضیح موارد مهم پرداخت. از طرفی مخاطب نهایی بروشورها کاربران عادی هستند. همان‌هایی که قصد خرید محصولات شما را دارند. آنچه شما در نمایشگاه‌ها  به بیشتر افراد می‌دهید بروشور است، نه کاتالوگ. متأسفانه بسیاری از افراد این دو را با هم اشتباه می‌گیرند.

چه محتوایی باید در کاتالوگ بنویسیم؟

 محتوای کاتالوگ به دو بخش گرافیک و متن تقسیم می‌شود. نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که هر دو نوع محتوا باید توسط یک کارشناس گرافیک و تولید محتوا نوشته و تکمیل شود. متأسفانه برخی از مشتریان به این نکته دقت نکرده و ترجیح می‌دهند خود محتوا را بنویسند. این کاتالوگ نه تنها ارزش محتوایی نداشته،  بلکه به دلیل رعایت نکردن اصول طراحی و چاپ، کیفیت بسیار پایینی دارند. برای همین، نمی‌تواند در جذب مخاطب نهایی و برندینگ مؤثر واقع شود.

در بخش متنی  بهتر است که محتواهای زیر قرار بگیرد:

·         توضیحاتی در خصوص اهداف شرکت، مزایای شرکت  و هر اطلاعاتی که حداقل شناختی نسبت به برن شما ایجاد می‌کند؛

·         توضیحات کلی در خصوص محصول در حد دو خط؛

·         ویژگی‌ها محصول به صورت کامل (البته بهتر است که روی مزیت‌ها تأکید بیشتری شود)؛

·         چگونگی سفارش و اطلاعات تماس از شرکت؛

 در واقع شخصی که کاتالوگ شما را می‌گیرد به دنبال سه مورد است:

·         اطلاعاتی از شما

·         اطلاعات کامل محصولات

·         اطلاعات برقراری تماس

 کاتالوگ هم دفتری از محصولات و هم کارت ویزیت شما خواهد بود.

 در بخش گرافیکی بیشتر از همه باید روی عکس  و ساختاربندی کاتالوگ تأکید شود.  در این ابزار تبلیغاتی، عکس‌هایی قرار می‌گیرد که باید عکس کامل از محصولات بوده یا لوگوی از خدمات را نمایش دهد. همچنین بهتر است در بین عکس‌ها،  تصاویری از خود مجموعه شما هم باشد. این تصاویر می‌تواند حس اعتماد را در بین کاربران افزایش دهد.

به‌هرحال در تولید محتوای کاتالوگ‌ها باید به موارد زیر دقت داشته باشید:

·         در نوشتن متن از یک کارشناس تولید محتوا کمک بگیرید؛

·         از تصاویر باکیفیت استفاده کنید. هرچه تصاویر اختصاصی‌تر باشد، کیفیت نهایی کاتالوگ شما هم بیشتر خواهد بود.

·         بهتر است به مزیت‌ها ویژگی‌ها اختصاصی تأکید بیشتری داشته باشید؛

·         فونت مناسب و خوانا استفاده کنید؛ چاپ اختصاصی با کیفیت بصورت چاپ افست بسیار مهم می باشد 

در محتوا نویس کاتالوگ‌ها نکات بسیار زیادی وجود دارد که در مقاله‌های بعدی به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 توصیه‌هایی که باید در طراحی کاتالوگ در نظر بگیرید

توضیح و نکته در طراحی کاتالوگ بسیار زیاد است.  در این مقاله نمی‌توان به همه آن‌ها اشاره کرد؛ اما سعی می‌کنیم تا نکات اصلی را مطرح کرده و سپس در مقالات بعدی توضیح بیشتری خواهیم داد.

·         طراحی کاتالوگ حتماً باید توسط ‌یک کارشناس گرافیک انجام شود. کسی که اصول طراحی انواع کاتالوگ را می‌داند. همچنین به خوبی با ساختارها و نیاز بازاریابی هر کدام نیز آشنا باشد.

·         از کاغذهای باکیفیت استفاده شود. کاتالوگ ابزار برندسازی است. ابزاری که قرار است هویت برند و کسب‌وکار شما را نشان دهد. استفاده از کاغذهای نامرغوب و در اندازه‌های نامناسب می‌تواند نگاه بدی روی برندتان داشته باشد. این نگاه بد حتی با وجود کار گرافیک حرفه‌ای هم وجود خواهد داشت. از طرفی این ابزار تبلیغاتی قرار است که برای حداقل چند ماه نزد مشتریانتان بماند، پس نباید به راحتی و سریع آسیب ببیند. در کیفیت کاتالوگ باید به عواملی از جمله ضخامت صفحه و اندازه دقت کنید.

·         باید اصول طراحی و ساختار را رعایت کرد. همان‌طور که در بالا هم نوشتیم، هر کاتالوگ دارای انواع مختلفی است که هر کدام ساختار منحصر به فرد خود را دارند. این ساختارها باید در طراحی رعایت شوند.

·         حتماً در صحافی دقت کنید. منظور از دقت در صحافی این است که کاغذ به درستی برش خورده و منگنه در جای مناسب قرار بگیرد. صحافی نامناسب می‌تواند باعث تأثیر منفی در خروجی کار شود.

·         در تعداد صفحات نه زیاده روی نکنید و نه کم بزنید. تعداد صفحات زیاد نشان دهنده خدمات یا محصولات بسیار متنوع نخواهد بود، بلکه باعث شلوغی و سردرگمی فرد در پیدا کردن مورد مناسب می‌شود. تعداد صفحات کم می‌تواند مانع از نوشتن اطلاعات کامل شود. البته اگر با استراتژی پیش بروید، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

منبع : شبکه چاپ