بازاریابی با کاتالوگ میراثی است که از شیوههای سنتی بازاریابی به دیجیتال مارکتینگ رسید. در این شیوه برای معرفی محصول یا خدمات برند، مشتری را به صفحات کاتالوگ دیجیتال یا آنالوگ ارجاع میدهید. کاتالوگ کتابچهای ساده است که وظیفه معرفی محصولات یا خدمات شما را بر عهده دارد. با توجه به رقابتی که در این عرصه وجود دارد، استفاده از شیوههای خلاقانه و گرافیک قوی، کاتالوگ شما را به نگاه مشتریان برساند. بازاریابی با کاتالوگ علیرغم اینکه روشی سنتی و پرتکرار است، هرگز از رده خارج نشده و هنوز کسبوکارهای بسیاری از آن استفاده میکنند. زیرا بهترین راه برای آشنایی با یک برند، آشنا شدن با محصولات و خدمات آن است. یک کاتالوگ خوب مزایای برند شما را در کمترین زمان ممکن به سمع و نظر مخاطبین میرساند.
کاتالوگها به دلیل ماندگاری و تاثیر مستقیمی که بر حواس مخاطب میگذارند، شیوهای امن برای بازاریابی محسوب میشوند. اما در استفاده از این شیوه باید به دنبال بهرهوری بالاتر باشید تا کاتالوگهای باکیفیتی تولید کرده و آنها را به محل مراجعه مخاطبین خود بدل سازید:
کاتالوگ شما نمایندهای از برندتان است. در بازاریابی با کاتالوگ، زبان محصولات شما تصاویر و متونی است که در کاتالوگ منتشر ساختهاید. مخاطب بازاریابی با کاتالوگ، باید آن را به مثابه دایرهالمعارف محصولات شما نزد خود حفظ کند تا در زمان نیاز به سادگی به آن رجوع کند. پس کاتالوگ شما از جهت سختافزار و نرمافزار باید استانداردهای لازم را در بر داشته باشد. اگر از کاتالوگ دیجیتال استفاده میکنید، رنگها و کیفیت تصاویر بسیار مهم هستند. در عین حال نباید حجم بالایی را به کاتالوگ اختصاص داده تا در گوشی یا لبتاب مخاطب به سختی اجرا شود. کاتالوگهای آنالوگ باید در عین حفظ کیفیت به صرفه باشند. پس اگر از کاغذهای گلاسه استفاده میکنید، باید از تصاویر و متونی بهرهببرید که در کمترین حجم بیشترین نکته را القا کنند. به مطالب اساسی بسنده کنید و از بیان هر مطلب اضافه دوری نمایید.
آنچه در نگاه اول مخاطب را به کاتالوگ شما جذب میکند، رنگها و کیفیتی است که در تصاویر کاتالوگ دیده خواهد شد. پس ارتباط بصری اصلیترین راه گرهزدن مخاطب با محصول و خدمت شماست. اما مخاطب بعد از دیدن تصاویر به دنبال حل معمّای آن میگردد. متنی که در کنار عکسها منتشر میشود، شاهکلید بازاریابی با کاتالوگ است. کاتالوگ باید به اندازه کافی از متن و تصویر برخوردار باشد. اگر کلماتی که در کاتالوگ پشت سر هم ردیف میشوند، مخاطب را دلزده کنند، عکسها توفیقی در جذب مجدد او نخواهند داشت و چنانچه مخاطب بعد از مشاهده عکس، فورا با متنی جذاب و مفید و مختصر روبهرو شود، در نگهداشتن کاتالوگ، تعلّل نخواهد ورزید.
یکی از نکات مهم تبلیغات برجستهکردن مزایای محصول و خدمت شماست. بازاریابی با کاتالوگ هم از این قاعده مستثنی نیست. ارکان کاتالوگ شما، تصاویر و متون، باید انعکاسی از نقاط قوت برندتان باشد. اما توجه به این نکته بسیار ضروری است که اگر این برجستهسازی مخاطبتان را از کیفیت حقیقی محصولتان دور سازد، اعتماد او به شما مخدوش خواهد شد. پس در طراحی کاتالوگها از اغراقهای آزاردهندهای که مخاطبان در عرصه تبلیغات از آن ملول میشوند، برحذر باشید. چرا که این اقدام میتواند بزرگترین توجیه برای کنارزدن برند شما از عرصه توجه مخاطب باشد.
داستان میتواند حواس مخاطب را در کسری از ثانیه به خود مشغول سازد. چنانچه به دنبال کسب بهترین نتایج از کاتالوگ خود هستید، از اهمیت داستان غافل نشوید. تنها با اشاراتی کوتاه به تاریخچه شکلگیری برند خود احساس همذاتپنداری را در مخاطب بیدار کرده و او را نزد خود نگه دارید. از سوی دیگر داستان برند سابقهای حرفهای به محصولاتتان میدهد. زیرا به گمان او محصولی که از پس یک ماجرای طولانی به دستش رسیده با دقت نظر مضاعفی طراحی شده است. پس با روایت پیشینه برند خود در کاتالوگ هم احساس مخاطب را با محصول خود گره بزنید و هم مزیتی رقابتی در کاتالوگتان ارائه کنید.
برای اینکه بتوانید با استفاده از کاتالوگ کسبوکار خود را رونق بخشیده و به عرصه توجه مخاطب خود بیاورید، مهم است که بدانید کاربرد کاتالوگ در کجاست و چه برندی میتواند از مزایای آن بهره ببرد. درصورتیکه مایل هستید از مزایای بازاریابی توسط کاتالوگ بهرهمند شوید، این نکات مهم را مدنظر داشته باشید:
ذهن مخاطبی که برای اولین بار با محصول شما مواجه میشود، در جستجوی اطلاعاتی است که یا به کیفیت زندگیاش بیفزاید و یا برای مشکل کنونی او راهحلی داشته باشد. پس فراموش نکنید طراحی کاتالوگ ابزار افزایش آگاهی مشتریان است نه یک خودنمایی. لذا قبل از اقدام به توزیع کاتالوگ توجه کنید اطلاعاتی که در آن منتشر میسازید، چقدر او را جذب کرده و به آگاهیاش کمک میکند.
برند شما برای ارائه شدن در یک کاتالوگ منسجم، نیازمند حفظ نظم درونی است. اگر کسبوکار شما از قبل دچار اضمحلال و از همپاشیدگی باشد، شما هرگز نمیتوانید بازاریابی با کاتالوگ را شیوه نجات خود قرار دهید. زیرا یک کاتالوگ خوب، اطلاعاتی منظم و طبقهبندیشده به مخاطب خود ارائه میدهد. پس برای استفاده از مزایای بازاریابی توسط کاتالوگ نیاز دارید کسبوکار خود را از قبل به میزان مطلوبی از انضباط رسانده و دیسیپلین خود را شکل داده باشید. چراکه برخلاف آنچه شما میپندارید مخاطبین امروز میتوانند فراتر از کلمات و تصاویر کاتالوگ شما را بشناسند. چنانچه مایل هستید کاتالوگتان معرفی مناسبی از برندتان باشد، هویتی یکپارچه و پیوسته در کسبوکارتان فراهم نمایید.
کاتالوگ به وسیله رنگها و تصاویر خود را در چشم مشتریان جا میکند. پس چنانچه محصول شما ویژگیهای فیزیکی مشخصی ندارد، در طراحی کاتالوگ خود باید خلاقیت بیشتری به کار ببرید. به تصویر کشیدن یک محصول یا خدمت غیر فیزیکی میتواند از طریق نشاندادن لوازم آن برند باشد. در این موارد شما باید تکیهگاه اصلی کاتالوگ را محتوای متنی جذاب و مفید قرار دهید. عکسها تنها به توسعه متن کمک خواهند کرد و نقش کلیدی ندارند.
بازاریابی با کاتالوگ از دیرباز مد نظر کسبوکارهای در حال توسعه بوده است. کاتالوگها درصورتیکه به درستی طراحی شوند، شیوه تبلیغاتی امن و مناسبی برای کسبوکار شما هستند. پس برای درک این که چطور یک کمپین بازاریابی را با کاتالوگ رشد دهیم، توجه کنید که کیفیت کاتالوگ خود را حفظ کنید تا هم دوام داشته باشد و هم توجه مخاطب را به خود جلب کند، از ذکر مطالب تکراری و غیر واقعی در کاتالوگ خود پرهیز کنید، چراکه اعتماد مشتری را به سرعت از دست خواهید داد. برای جلب توجه مخاطب و حرفهای نشاندادن برند خود حتما از ذکر داستان برند خود در کاتالوگ غفلت نکنید. زیرا نقش داستان در بازاریابی قابل انکار نیست. به یاد داشته باشید یک کاتالوگ خوب میتواند کسبوکار شما را رونق بخشیده و از رکود نجات دهد، اما این اتفاق تنها درصورتی میافتد که کاتالوگتان اطلاعاتی مفید و مختصر به مخاطب بدهد، از یک برند پیوسته و یکپارچه پرده بردارد و متناسب با محصول یا خدمت شما طراحی شده باشد. چنانچه گمان میکنید کسبوکار شما در این مرحله به نقطهای رسیده است که برای توسعه خود به یک معرفی جامع و ماندگار نیاز دارد، در طراحی و چاپ کاتالوگ یا بروشور خود تعلل نکنید و بدون تردید محصولات و خدمات خود را به سمع و نظر مخاطبین برسانید.
اصول طراحی ست اداری، جزو اصولی است که دانستن آن به سود کسبوکار شماست. اگر کسبوکاری به جزئیات این اصول واقف باشد، بهحتم میتواند به شکلی خلاقانه و مؤثرتر این کار را انجام دهد. طبیعتاً هر چه خلاقیت و نوآوری در اقلام ارائه شده توسط یک کسبوکار بیشتر باشد، شانس ماندگار شدن آن در ذهن مخاطب و مشتری بیشتر میشود. بهعلاوه اگر قرار است ست اداری نقش تبلیغات را برای کسبوکار شما ایفا کند، شما باید از اصول طراحی مطلع باشید. به عنوان مدیر یک کسبوکار باید بدانید که هویت برند شما به رعایت همین اصول وابسته است. اگر در انجام این اصول دقیق و بهجا اقدام کنید؛ هزینهی طراحی ست اداری شما به هدر نخواهد رفت. برای دانستن این اصول حتماً متن زیر را بخوانید.
قبل از اینکه از اصول طراحی ست اداری باخبر شوید؛ لازم است بدانید که محتوای ست اداری چیست. معمولاً اقلام زیر در یک ست اداری حرفهای جا میگیرند:
· کارت ویزیت،
· لیبل،
· کاغذ یادداشت،
· پوشه،
· برچسب اموال،
· فاکتور
البتهکه علاوه بر موارد بالا، میتوان مواردی مثل جلد سیدی را در ست اداری قرار داد. موارد بالا اقلام ضروری هستند که حتماً باید جایی در ست اداری شما داشته باشند.
بدون اصول خاص، عملاً طراحی ست بیمعناست. اصول طراحی ست، به مجموعهی شما زیبایی و تأثیرگذاری بیشتری میبخشد. در زیر چند نمونه از این اصول را میخوانیم.
پرواضح است که هنگامیکه از ست حرف میزنیم، نمیتوان سخنی از هماهنگی به میان نیاورد. ست مجموعهای از اقلام هماهنگ از لحاظ رنگ و شکل با هم است. رنگ و طرح کارت ویزیت شما نمیتواند به کلی متفاوت از سربرگهای ست باشد. این هماهنگی فقط مربوط به درون ست اداری نیست. رنگ وطرح ست اداری شما باید با طرح و فضای سایت و برند شما هم همخوانی داشته باشد.
بهعنوان مثال اگر شما سایتی در زمینهی فروش پوشاک خانمها دارید و رنگ برند شما بنفش است؛ این رنگ باید در طراحی ست اداری شما هم دیده شود. در کنار این رنگ میتوانید از یک رنگ خنثی هم در ست خود بهکار بگیرید. این نکته را در ذهن داشته باشید که انتخاب رنگ مناسب از نکات مهم طراحی ست است.
اگر طرح خاصی برای این تداعی این برند در ذهن مخاطب در نظر گرفتهاید؛ تلاش کنید از این طرح در سربرگها یا کارت ویزیت استفاده کنید. هر چیزی که یادآور برند شما باشد میتواند بخشی از ست شما را تشکیل دهد. فکر میکنیم از این حرفها متوجه شده باشید که جزئیات برند شما تا چه اندازه در طراحی پر اهمیت است. معمولاً برندهایی که از این جزئیات غافل هستند و یکپارچگی و هماهنگی را فراموش میکنند؛ نمیتوانند جایی برای خود در بازار باز کنند.
قرار نیست ست اداری شما پر از طرح و رنگهای گوناگون باشد. سادگی در اصول طراحی ست اداری حرف اول را میزند. سعی کنید با نوشتههای رنگی ست خود را شلوغ نکنید. تا جاییکه میتوانید از نوشتهها طولانی، در جهت سادهتر کردن ست، امتناع کنید. هر چه طراحی خلوتتر باشد، فضای خالی برای استفادهی کاربردی از اقلام ست شما بیشتر است.
شما هر چقدر هم که بخواهید طراحی سادهای داشته باشید، چهار بخش را نمیتوانید از ست خود حذف کنید.
بسته به نوع برند، نوع کاغذ هم متفاوت است. بعضی برندهای گران قیمت ترجیح میدهند از کاغذ گلاسه برای این کار استفاده کنند. در حالیکه دیگر برندها از کاغذ تحریر استفاده میکنند. از طرفی کاغذ گلاسه برای طراحی بروشور کاربردیتر است. پس انتخاب کاغذ با توجه به هویت، سرمایهی برند و کاربرد محصول صورت میگیرد.
خلاقیت، راز ماندگاری و وایرال شدن نام برند شما در فضاهای مختلف است. مخاطبان شما در صورت دیدن یک طرح یا یک تصویر خلاقانه، شروع به اشتراکگذاری کار شما میکنند. همین اشتراکگذاری برای شما کار یک تبلیغ را انجام میدهد. برای اینکه به خلاقیت برسید کاربرد هر یک از اقلام را بهخوبی بشناسید. میتوانید یک بستهبندی خلاقانه برای کاغذهای سربرگ تهیه کنید؟ خلاقیت قرار نیست اتفاق یا قدم بزرگی باشد. همین که یک برجسب خلاقانه به پاکت نامه اضافه میکنید، قدم بزرگی در راه طراحی خلاقانه برداشتهاید.
در بالا به یک سری از اصول طراحی ست اداری اشاره شد. اصول بالا در حالت کلی و برای همهی اقلام میتواند صدق کند. به غیر از اصول بالا چند اصول مهم در مورد هر یک اقلام موجود در ست اداری وجود دارد.
در اصول طراحی ست اداری، جایگاه ویژهای برای کارت ویزیت قائل میشوند. به این دلیل که این کارت نمایندهی شماست و قرار است در دست مشتریان مختلف بچرخد. یک کارت ویزیت ساده و کاربردی موارد زیر را در دل خود جا میدهد:
مهمترین نکته در طراحی کارت ویزیت نوع فونت و انتخاب تصویر کارت است. اگر احساس میکنید تصویر مناسبی برای قرار دادن روی کارت ندارید، بهتر است بهجای تصویر طرح خلاقانهی دیگری بزنید.
در طراحی سربرگ، اندازه اهمیت بهسزایی دارد. حاشیهی سربرگ معمولاً یک سانتیمتر در نظر گرفته میشود. رنگ زمینهی سربرگ حتماً باید سفید یا یک رنگ ملایم باشد تا هنگام استفاده مشکل ساز نشود. فونت سربرگ معمولاً بین10 تا 14 است. با توجه به اندازه سربرگ این اندازه میتواند متغیر باشد.
در طراحی پاکت نامه باید مکانی برای لگو شرکت، آدرس پستی، آدرس تلفن و فکس و آدرس وبسایت گذاشته شود. فونت و رنگ پاکتنامه را معمولاً بر اساس فونت و رنگ مخصوص برند و هماهنگ با بقیهی اجزا انتخاب میکنند.
رعایت اصول طراحی ست اداری، به شناخت درست کسبوکار و ظرافت زیادی نیاز دارد. در هنگام انتخاب طرح، رنگ، فونت یا پیدا کردن راهی برای خلاقیت شما به یک متخصص نیاز پیدا میکنید. این متخصص با شناخت دقیق کسبوکار شما خوب میدانید که چه اقلامی را به چه شکلی برای شما چاپ کند. متخصصان شبکه چاپ، همان متخصصانی هستند که قرار است در این مسیر بیشتر کمک را به شما برسانند. برای چاپ ظریف و اصولی اقلام ست اداری با این متخصصان تماس بگیرید.
مردم ابتدا با چشمان خود، نوشیدنی و دسرها را میچشند. بستهبندیهای کافه تاثیر زیادی بر میزان رضایت مشتری از منو شما خواهد داشت. با چاپ و جعبه و بسته بندی کافه میتوانید رنگ و جلوهای زیباتر به منو و محیط کافه خود ببخشید. این امر باعث افزایش استقبال مردم از کافه شما نیز خواهد شد. یک بستهبندی باکیفیت و با ظاهری زیبا میتواند وفاداری مشتری را به کافه بیشتر کند. طراحی و چاپ و جعبه و بسته بندی رستوران و کافه باید توسط افراد متخصص انجام شود.
صحبت از اداره کافه که میشود، لزوم و اهمیت چاپ جعبه و بستهبندی برای کافه نیز خود را نشان میدهد. برخی مشتریها ترجیح میدهند سفارش خود را در کافه میل کنند. بسیاری دیگر نیز سفارشات خود را بهصورت بیرونبر درخواست میکنند. بستهبندیها در هر دو شرایط کاربرد خاص خود را دارند. این جعبهها در محیط کافه، نظم و یکدستی خاصی را به فضا میبخشند. از طرفی اگر مشتری سفارش خود را در محیطی غیر از کافه میبرد، بستهبندیها میتوانند از محتویات خود محافظت کنند. جعبهها اغلب برای موارد زیر کاربرد دارند:
چاپ و جعبه و بسته بندی کافه یک عامل مهم در شناسایی هویت کافهها محسوب میشود. با چاپ جعبه میتوانید در ذهن مشتریهای بالقوه نفوذ و آنها را به مراجعه دوباره به کافه تشویق کنید. جعبهها و بستهبندیها میتوانند به عاملی مهم برای ماندگاری نام کافه در ذهن مردم تبدیل شوند. بسیاری از مردم، از کافههایی استقبال میکنند که علاوهبر داشتن یک منو باکیفیت، خدمات را به صورت متفاوتتری ارائه دهند. با چاپ جعبههای بستهبندیو انواع لیبل، میتوانید تصویری متفاوت از خود به نمایش بگذارید. از دیگر مزایا بستهبندیهای کافه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
یک بستهبندی جذاب میتواند مشتریان بالقوه را بدون دیدن یا چشیدن محصولات، به طرفدار کافه شما تبدیل کند. نوع بستهبندی، پیامی را برای مشتری ارسال میکند و باعث ترغیب او به استفاده از خدمات شما خواهد شد. جعبههای اختصاصی کافه به مشتری این فرصت را میدهد که شما را بشناسند و نام کافه را در ذهن خود بسپارند. این امر شما را در سطح گستردهای مشهور و محبوب خواهد کرد. ایجاد مسیر برندینگ تنها در ارائه شیرینیها یا نوشیدنیهای باکیفیت، میسر نمیشود. با یک بستهبندی مناسب نیز میتوانید گامی بزرگ در جهت تقویت هویت برندینگ خود بردارید.
بستهبندی مواد غذایی در کافه این پیام را به مردم منتقل میکند که شما در حرفه خود بسیار جدی عمل میکنید. سرمایهگذاری روی بستهبندیهای کافه به مشتری نشان میدهد که برای آنها اهمیت و ارزش زیادی قائل هستید. یک بستهبندی محکم با ظاهری جذاب، سادهترین محصولات شما را نیز حرفهای نشان خواهد داد. مشتریها محصولات و مواد خوراکی را بدون ذرهای آسیب یا نشتکردن نوشیدنی در جعبه، از شما تحویل میگیرند. این موضوع یک تصویر قدرتمند از نام کافه به نمایش میگذارد. این امر باعث میشود که مشتریها باز هم درهای کافه شما را باز کنند و به سمت خرید از شما برگردند.
نحوه بستهبندی مواد غذایی کافه به دیگران این فرصت را میدهد تا برند و کسبوکار شما را تشخیص دهند. اگر کافه خود را بهتازگی راه انداختهاید؛ این یک فرصت عالی برای شناسایی هویت کافه به مردم است. بستهبندی و جعبهها همچون آهنربا، میتواند در جذب مشتری به کافه خوب عمل کند. استفاده از بستهبندیهای غذایی با طراحی هوشمندانه باعث تقویت هویت کافه و ارتباط مشتری با شما میشود. برای مثال برخی از کافهداران از اقلام سازگار با محیط زیست استفاده میکنند. این امر هویت کافه را برای طرفداران محیطزیست معرفی میکند و باعث افزایش استقبال آنان از کافه خواهد شد.
جعبهها و بستهبندی کافه باید کاملا استاندارد و مطابق با مواد غذایی طراحی شوند. یک جعبه استاندارد، از دمای نوشیدنیهای گرم و سرد محافظت میکند. همچنین جعبهها باید از شیرینی و کیکها، بستنی و... نیز بهخوبی مراقبت کنند. فنجانها و لیوانهای بستهبندی نباید نشتی داشته باشند. از طرفی سایر خوراکیها نیز باید در جعبهها طعم، شکل و زیبایی خود را حفظ کنند. رعایت این نکات، باعث ایجاد یک تصویر حرفهای از کافه، نزد مردم خواهد شد. محافظت از سفارش مشتریهای کافه، به منزله احترام و ارزشی است که برای آنها قائل هستید.
جعبهها و بستهبندی کافهها را میتوان به عنوان یک ابزار تبلیغاتی پرقدرت معرفی کرد. با گسترش رسانههای اجتماعی، با یک برنامهریزی و طراحی درست و اصولی میتوانید کافه را در سطحی گسترده تبلیغ کنید. طراحی بصری زیبا و اختصاصی عامل مهمی است که میتواند در جلب توجه مشتریهای بالقوه، موثر واقع شود. اگر این بستهبندی در رسانههای اجتماعی نیز منتشر شود، یک فرصت تبلیغات بزرگ و گسترده را برای خود مهیا خواهید ساخت. بستهبندیها همچون یک بوم نقاشی میتواند برند شما را به نمایش بگذارد و با مشتریهای بالقوه سخن بگوید.
اغلب مردم، به سمت چیزهایی جذب میشوند که در نگاه اول توجه آنها را جلب کند. یکی از مصادیق این موضوع در حوزه اداره کافه، چاپ جعبه و بستهبندیهای مناسب است. یک بستهبندی زیبا و اختصاصی، سهم بزرگی در جلب توجه و اعتماد مشتری خواهد داشت. این موضوع استقبال مردم از مراجعه به کافه را بیشتر خواهد کرد و به افزایش فروش نیز ختم خواهد شد. بدون شک جعبهها میتوانند به نمادی از کافه تبدیل شوند و مشتریهای بالقوه را مشتاق به خرید از کافه شما کنند.
بدون شک علاوه بر شما، کافههای زیادی نیز در سطح شهر وجود دارد. برای اینکه بتوانید در این رقابت، مردم را به مشتری خود تبدیل کنید، لازم است ارزشهای متفاوتی خلق شود. جعبه بستهبندی میتواند یکی از همین ارزشهای افزوده و متفاوت باشد. یک بستهبندی زیبا و اختصاصی شما را از سایر کافهداران متمایز میکند. این امر نهتنها در جذب مشتریهای جدید که در مراجعه دوباره مشتریهای سابق به کافه نیز تاثیر میگذارد. جعبههای بستهبندی کافه، به منزله امضای شخصی کافه شما محسوب میشود. هرچه این امضا زیباتر باشد، توجه به آن نیز بیشتر خواهد شد.
بسیاری از افراد سفارش خود را به بیرون از کافه میبرند. این یک فرصت عالی برای شناسایی بیشتر کافه نزد مردم خواهد شد. جعبهها و بستهبندیها از محتویات خود تا زمان رسیدن به دست مشتری و استفاده از آن محافظت میکنند. سالم رسیدن سفارش به دست مشتری، تاثیر فراوانی بر رضایت او از کافه خواهد داشت. البته این تمام ماجرا نیست. در خارج از فضای کافه، افرادی که در کنار مشتری شما هستند نیز با جعبهها و بستهبندیهای کافه آشنا میشوند. این موضوع باعث شناخت بیشتر کافه شما نزد مردم خواهد شد.
بستهبندیها علاوهبر محافظت از مواد غذایی، باید از نام و هویت کافه نیز نگهداری کنند. به همین خاطر در مراحل طراحی و چاپ بستهبندیها باید نهایت دقت و تخصص لازم به کار گرفته شود. اولین قدمی که باید بردارید این است که طراحی و چاپ را به دست افراد متخصص و ماهر بسپارید. این کار، فرآیندی پیچیده و سرشار از نکات مهم است که تنها از عهده این افراد برخواهد آمد. در ادامه شما را با مهمترین نکات طراحی و چاپ بستهبندی برای کافهها آشنا میکنیم.
استفاده از بهترین مواد برای ساخت بستهبندی، ضامن سلامت مواد غذایی خواهد بود. مواد بستهبندی را باید مطابق با ماده غذایی که قرار است در آن قرار گرفته شود، انتخاب کنید. موادی که برای نوشیدنی بهکار میرود با مواد بستهبندی برای کیک، بستنی و... متفاوت است. انتخاب مواد بستهبندی باید مطابق با ویژگیهای مواد غذایی باشد. بستهبندی باکیفیت هم از خوراکیها محافظت میکند و هم باعث درخشش نام کافه شما در سطح شهر خواهد شد.
وضوح و سادگی یکی از مهمترین جنبههای بستهبندی کافه بهحساب میآید. بستهبندیهای ساده در جلب نظر مشتری تاثیر بهسزایی دارد. انتخاب یک طرح ساده و شخصیسازی شده میتواند نام کافه را بیشتر بر سر زبآنها بیندازد. برای شخصیسازی بستهبندی میتوانید یک جمله کوتاه روی جعبهها درج کنید. همچنین میتوانید شعاری صمیمانه و ساده برای کافه خود انتخاب کنید و آن را روی تمام بستهبندیها اعمال کنید. همچنین برای شخصیسازی بستهبندی میتواند از پالت رنگی استفاده کنید که نماد کافه شما محسوب شود.
امروزه مردم، از بستهبندیهای قابلتجزیه در طبیعت استقبال فراوانی میکنند. استفاده از مواد سازگار با محیط زیست، یک تصویر متعهد و حرفهای از کافه شما به نمایش خواهد گذاشت. اجازه ندهید کسبوکار شما، به افزایش زبالههای موجود در روی زمین کمک کند. امروزه مشتریها از آسیبهای بستهبندیهای غیر قابل تجزیه آگاه هستند. این موضوع فرصتی ویژه را برای شما فراهم میکند. فرصتی که نشان دهید هم برای سلامتی مردم و هم برای سلامتی کره زمین، اهمیت بسیار زیادی قائل هستید.
بستهبندیها نشان میدهد که محتویات آن از کجا آمده است. همچنین طراحی جعبه باید عاملی برای بسط و گسترش نام کافه شما باشد. طراحی منحصربهفرد، شما را از رقبا متمایز میسازد. برای برقراری یک ارتباط سازنده، نام کافه، آدرس و نام شبکههای اجتماعی باید روی جعبه درج شود. بستهبندیها باید نام و نشان کافه را در ذهن مشتری حک کند. مشتری با دیدن طراحی زیبا جعبه و نام برند، کافه شما را به خاطر خواهد سپرد. این امر باعث ایجاد یک ارتباط سازنده با مشتری و ترغیب او به مراجعه به کافه میشود.
امروزه مردم دوست ندارند وقت زیادی را صرف بازکردن جعبه و سرو سفارش خود کنند. یکی از مهمترین ویژگی بستهبندیهای کافه این است که سرو نوشیدنی و دسر را برای مشتریها تسهیل شود. طراحی بستهبندی نباید آنقدر پیچیده باشد که مشتری برای سرو، به زحمت زیاد بیفتد. لیوانها و فنجانهای نوشیدنی، باید کاملا استاندارد باشند. همچنین جعبههای دسر نیز باید با حفظ مقاومت، بهراحتی باز شوند.
جنس جعبههای بستهبندی کافه، باید محکم و مقاوم باشد. از آنجا که جعبهها حامل مواد غذایی هستند، مقواها باید مطابق با استانداردهای بهداشتی ساخته شوند. استفاده از مقواهای محکم و بهداشتی، تصویری بسیار مثبت از کافه در ذهن مردم ثبت میکند. یک جنس مرغوب، دوام مواد غذایی را بیشتر و آن را تازهتر به دست مشتری میرساند. در چاپ و جعبه و بسته بندی کافه اغلب از مقواهای زیر استفاده میشود:
مقوای ایندربرد یکی از پرکاربردترین مقواها در صنعت بستهبندی مواد غذایی محسوب میشود. از آنجا که این مقوا مطابق با استانداردهای بهداشتی ساخته شده است، بسیاری از کافهداران از آن استقبال میکنند. استحکام بسیار زیاد این مقوا باعث حفاظت از مواد غذایی خواهد شد. مقوای ایندربرد علاوهبر اینکه ظاهر جعبه را زیبا میکند، به ماندگاری مواد غذایی نیز کمک میکند. از طرفی چاپ جوهر روی این مقوا، با کیفیت بالا انجام میشود.
یکی از مهمترین ویژگیهای مقواهای گلاسه، ضد آب بودن آن است. این مقوا از سطحی صاف و براق برخوردار است و جلوه زیبایی به بستهبندی شما خواهد بخشید. مقوای گلاسه به دو نوع گلاسه براق و مات دستهبندی میشود. اگر میخواهید روی مقوا گلاسه، تصاویر بهخصوصی درج کنید؛ میتوانید از مقوا گلاسه براق استفاده کنید. کیفیت چاپ تصویر روی مقوا گلاسه بسیار بالا و باکیفیت است. مقوا گلاسه مات از قیمت کمتری برخوردار است و کیفیت چاپ تصویر در مقایسه با گلاسه براق، کمتر است.
مقوای پشت سفید نیز در صنعت چاپ و بستهبندی کافه، طرفدارهای زیادی دارد. این مقواها از دوام و کیفیت بالایی برخوردارند. کیفیت چاپ روی مقوای پشت سفید، بسیار بالا است. جوهر بهخوبی و با وضوح روی این مقوا چاپ و پخش میشود. این مقوا بهخوبی از مواد غذایی مراقبت میکند. مقوا پشت سفید قابل بازیافت است و گزینهای عالی برای طرفداران محیط زیست محسوب میشود.
در این مطلب با کاربرد، مزایا و استفاده از بهترین جنس جعبههای بستهبندی کافه آشنا شدید. در ادامه نکات مهم و رایجی که در طراحی و چاپ جعبه باید لحاظ شوند را برای شما بیان کردیم. همانطور که گفتیم، انجام این کار تنها از عهده افراد متخصص بر میآید. ما در شبکه چاپ، همواره در چاپ و جعبه و بسته بندی کافه نکات و اصول لازم را رعایت کردهایم.
با ما نگران مقاومت و بهداشت جعبههای کافه نخواهید شد. ما جعبههایی باکیفیت برای شما طراحی میکنیم که به شاخصشدن کافه در سطح شهر منجر خواهد شد. با ما در شبکه چاپ میتوانید جعبههایی اختصاصی برای کافه خود تهیه کنید که به نمادی از کافه تبدیل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، به وبسایت شبکه چاپ مراجعه کنید.
هدف نهایی چاپ لیبل نه فقط جلب نظر مشتریهای بالقوه که انتقال موثر اطلاعات برند و محصول نیز است. معروف است که «یک کتاب را نباید از روی جلد قضاوت کرد». امروزه این ضربالمثل برای محصولات بسیاری از برندها دیگر کاربردی ندارد. جذابیت بستهبندی، تاثیر عمیقی بر انتخاب مشتریها خواهد گذاشت. یکی از اجزای مهم بستهبندی، چاپ لیبل است. لیبلها نقش مهمی در جذب مشتری ایفا میکنند. مشتریهای بالقوه بر اساس ظاهر لیبل، محصولات را قضاوت میکنند.
زیبایی ظاهری لیبل باعث جذب مشتریهای بالقوه میشود. اطلاعات روی لیبل نیز مشتری را به خرید محصول ترغیب خواهند کرد. لیبلها یک ابزار کارآمد برای بازاریابی و شناخت محصول، محسوب میشوند. طراحی لیبل تنها بهوسیله افراد متخصص در حوزه طراحی و چاپ قابل انجام است. به همین دلیل مراجعه به مرکز چاپ لیبل در تهران، به شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد.
لیبلها بخش مهمی از بستهبندی محصولات محسوب میشوند. لیبلها روی بخشهای مختلفی از محصول یا بستهبندیها قرار میگیرند. لیبل حاوی اطلاعات مهمی از برند و ویژگیهای محصول است. اطلاعات موجود روی لیبلها به مشتریهای بالقوه کمک میکند تا آگاهانه محصول مورد نظر خود را خریداری کنند. لیبلها در مورد نحوه استفاده از محصول، مشخصات آن و... خریداران را راهنمایی میکنند. همچنین از آنجا که لیبل معرف برند است، میتواند در شناختهشدن برند نقش بسزایی داشته باشد. روی لیبلها اطلاعات زیر باید درج شوند:
اگر هنوز برای مراجعه به مرکز چاپ لیبل در تهران دودل هستید؛ بهتر است ابتدا با مزایا چاپ لیبل آشنا شوید. لیبلها نقش مهمی در دیدهشدن محصول و موفقیت برند دارند. طراحی منحصربهفرد این برچسبها در کنار درج اطلاعات برند و محصول، عامل مهمی در جذب مشتری خواهد بود. لیبلها به شناختهشدن برند و ترغیب مشتری به خرید محصول نقش بهسزایی دارند. از دیگر مزایا طراحی و چاپ لیبل میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
شناخت محصول توسط مشتری به عوامل بسیار زیادی مربوط است. یکی از این راهها، انتقال هویت برند با چاپ لیبل است. از آنجا که روی لیبل مشخصات برند از جمله لوگو درج میشوند، فرصت خوبی است که شناخت برند توسط مشتری افزایش یابد. در کنار یک بستهبندی زیبا، لیبل جذاب و کاربردی نیز میتواند سهم زیادی در شناخت و معروفشدن برند خواهد داشت.
هنگامی که مشتری دست به قفسه میبرد و محصول شما را برمیدارد، توقع دارد اطلاعات محصول را بخواند. درج اطلاعات لازم و ضروری روی محصول، مشتری را مشتاق به خرید از برند خواهد کرد. این امر از سردرگمی مخاطب برای انتخاب محصول میکاهد. همچین این موضوع باعث میشود که فرآیند خرید مشتری آگاهانه باشد. تمام این موارد مشتری را به خرید دوباره از برند شما ترغیب خواهد کرد.
در میان انبوه محصولات مشابه با برند شما در قفسه فروشگاهها، لیبلها میتوانند توجه را به محصول برند جلب کنند. طراحی زیبا و ارائه اطلاعات ضروری محصول از جمله دلایلی است که مشتری ترغیب به خرید از برند شما خواهد شد. تنها چند ثانیه فرصت دارید تا بتوانید روی مشتری تاثیر بگذارید. لیبلها میتوانند در این زمینه به شما کمک کنند تا محصول را در میان رقبا متمایز نشان دهید.
همواره بودجههای هنگفتی صرف تبلیغات و بازاریابی برندها میشود. یکی از راههای مقرون بهصرفه و موثر در بازار تبلیغاتی، چاپ لیبل است. لیبلها را میتوان نماد برند و محصول، معرفی کرد. لیبلها باعث ایجاد شناخت، اعتماد و در نهایت فروش بیشتر محصولات خواهند شد. لیبل میتواند جایگزین شما شود و مشتریها را به خرید از محصولات برند ترغیب کند.
لیبلها از نظر محل قرارگیری نیز، به انواع مختلفی دستهبندی میشوند. هنگام مراجعه به مرکز چاپ لیبل در تهران، باید ابتدا مشخص کنید که قرار است لیبل روی کدام بخش از محصول قرار بگیرد. شکل محصول و اهداف تجاری شما مشخص میکند که لیبل باید متناسب با کدام بخش از محصول طراحی شود. در ادامه لیبلها را براساس محلی که قرار است جایگذاری شوند به شما معرفی میکنیم.
لیبلهای جلویی در سمت جلو بستهبندی یا ظرف محصول، جایگذاری میشوند. اولین برچسبی که روی محصول توجه مشتری را به خود جلب میکند، لیبل جلویی است. این لیبل حاوی اطلاعات ضروری کالا و نام تجاری برند است. لیبلهای جلویی نقش مهمی در جذب مشتری و ارائه اطلاعات و جزئیات محصول دارند. طراحی لیبل جلویی از نظر بصری باید زیبا باشد تا مشتری را به محصول جذب کند. لیبلهای جلویی باید بتوانند در میان انبوهی از محصولات موجود در فروشگاه، خود را متمایز نشان دهند. روی لیبل جلویی اطلاعاتی مانند لوگو برند، تصاویر محصول و نکات کلیدی فروش درج میشوند.
لیبل پشتی به برچسبهایی اطلاق میشود که در قسمت پشت محصول یا بستهبندی محصول، قرار میگیرند. این برچسب حاوی اطلاعات اضافی در مورد محصول است. در واقع برچسب پشتی محصول را میتوان مکمل برچسب جلویی دانست. در برچسبهای پشتی اطلاعاتی مانند مطابقت با مقررات، جزئیات محصول، دستورالعمل استفاده و سایر اطلاعات درج میشود. همچنین برچسبهای پشتی حاوی اطلاعات مهمی مانند مواد تشکیلدهنده، هشدارهای آلرژیزا، تاریخ ساخت یا انقضا نیز است. بارکد، اطلاعات تماس، دستورالعمل ذخیرهسازی نیز باید درج شوند. طراحی و چیدمان برچسب پشتی باید کاملا خوانا و واضح باشد تا مشتری بهراحتی بتواند دستورالعملها را بخواند.
همانطور که از نام این برچسب پیداست، این لیبل روی درهای محصولات و ظروف قرار میگیرد. از این برچسب برای ارائه اطلاعات یا نشاندادن علائم تجاری استفاده میشود. این برچسب در قالبهای بستهبندی مختلفی مانند شیشه، بطری، جعبه یا ظروف استفاده میشود. برچسبهای در به شناسایی برند، ارائه اطلاعات محصول و همچنین به جنبه زیباییشناسی محصول کمک میکند. این برچسبها همچنین میتوانند حاوی اطلاعات مهمی از مواد تشکیلدهنده محصول، دستورالعمل مصرف یا پیامهای تبلیغاتی باشد. برچسب در، باید متناسب با درب محصول طراحی شود. همچنین متن روی آن باید خوانا و همسو با طراحی بستهبندی باشد.
محل جایگذاری برچسب گردن، در اطراف گردن، ناحیه یقه بطری یا ظروف قرار میگیرد. در واقع این برچسب را بین بدنه و درپوش محصول میچسبانند. این برچسب برای محصولات نوشیدنی کاربرد زیادی دارد. برچسب گردن برای اهداف مختلفی از جمله شناسایی برند، ارائه اطلاعات محصول و عناصر زیبایی طراحی میشوند. برچسبهای گردنی با نمایش لوگو و نام تجاری، هویت بصری محصول را ارتقا میدهند. در طراحی برچسب گردنی باید فضای موجود و ابعاد گردن بطری کاملا در نظر گرفته شود.
لیبلها باید بهگونهای طراحی شوند تا بتوانند نظر مشتری را به خود جلب کنند. همچنین باید دارای اطلاعات مهم و ضروری باشند تا مشتریها دید کاملی از محصول به دست آورند. به همین دلیل تسلط بر قوانین طراحی و چاپ لیبل، امری مهم و ضروری است. با مراجعه به مرکز چاپ لیبل در تهران، میتوانید از افراد متخصص بخواهید که باکیفیتترین لیبل را برای شما طراحی کنند. در ادامه به برخی از رایجترین اصول اشاره میکنیم:
هنگام طراحی برچسبها، درج اطلاعات ضروری بسیار لازم است. ابتدا جزئیات مهم محصول که باید روی لیبل درج شوند را مشخص کنید. اطلاعاتی مانند مواد تشکیلدهنده، دستورالعمل مصرف، بارکد، گواهینامهها، هشدارهای لازم و... . تهیه این اطلاعات به واضحشدن اصول طراحی لیبل کمک بسیار زیادی میکند. درج اطلاعات کلیدی محصول، یک تصویر واضح از کاربرد و عناصر تشکیلدهنده محصول به مشتری ارائه میدهد. این امر باعث میشود که مشتری هنگام خرید مناسبترین انتخاب را داشته باشد.
لیبلها حاوی اطلاعات مهمی از محصول و برند هستند. به همین دلیل، لیبلها باید از کیفیت لازم برخوردار باشند تا به راحتی از بستهبندی محصولها جدا نشوند. یک لیبل بیکیفیت، بهراحتی آسیب میبیند. لیبل آسیبدیده نیز اطلاعات ناقصی را به مشتری انتقال میدهد. در نتیجه تمایل مشتری برای خرید از برند، کم خواهد شد. کیفیت لیبل، نشاندهنده میزان احترام و ارزشی است که برای مشتریها قائل هستید. این مسئله میتواند تصویری حرفهای از برند را به نمایش بگذارد.
یکی از نکات مهم در تمایز شما از سایر رقبا، طراحی اختصاصی لیبلهای محصولات است. رنگ و ابعاد و فرم لیبل را متناسب با اهداف سازمانی خود انتخاب کنید. رنگها عامل مهمی در جذب مشتری محسوب میشوند. از آنجا که روی لیبل اطلاعات مهمی باید درج شود، انتخاب فونت مناسب را از یاد نبرید. نوع و سایز فونت تاثیر بسزایی در خوانابودن نوشتههای روی لیبل دارد. تمام عناصر زیبایی لیبل باید متناسب با محصول و ابعاد آن طراحی شود.
درج اطلاعات محصول روی لیبل، بهتنهایی منجر به برندسازی نخواهد شد اگر که نام و نشانی از برند روی لیبل نباشد. هنگام طراحی باید توجه کنید که مشخصات برند روی لیبل ثبت شود. طراحی یک لوگو خلاقانه و زیبا تاثیر بهسزایی بر زیبایی و مشتریپسند شدن لیبل خواهد داشت. اطلاعات برند، هویت سازمانی شما محسوب میشود. درج مشخصات برند، این اطمینان را در مشتری ایجاد میکند که با برندی معتبر روبهرو است. این امر در ترغیب مشتری به خرید محصول، تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.
جنس لیبل، تاثیر بهسزایی بر ماندگاری و دوام لیبل خواهد داشت. یک جنس مرغوب، دوام و ماندگاری لیبل را بالاتر خواهد برد. همچنین جنس لیبل باید بهگونهای باشد که نوشتههای چاپی از وضوح بسیار زیادی برخوردار شوند. در مرکز چاپ لیبل در تهران، با تنوع فراوانی در زمینه جنس لیبلها مواجه خواهید شد. لیبلها با توجه به جنسی که دارند، در انواع مختلفی تقسیمبندی میشوند. در ادامه به برخی رایجترین جنسهای لیبل اشاره میکنیم:
این لیبل به لیبل کریستالی نیز معروف است. یک لایه رزین روی این لیبل ایجاد میشود که ظاهر آن را خاص و ویژه نشان میدهد. اگر برای محصولات خود بهدنبال لیبلی ضد آب میگردید؛ لیبل ژلهای گزینهای مناسب برای شما است. ماندگاری و مقاومت بالا در برابر رطوبت و نور، از ویژگیهای مهم لیبلهای ژلهای است. خوب است بدانید که چاپ دیجیتال روی لیبلهای ژلهای از کیفیت بسیار بالایی برخوردار خواهند شد.
اگر بهدنبال لیبلی برای مخفیکردن کدهای ضروری هستید؛ خرید لیبل اسکرچ از مرکز چاپ لیبل در تهران را به شما پیشنهاد میکنیم. این لیبل مناسبترین گزینه برای مخفیکردن کدهای قرعهکشی، لیبلهای خودرویی، گارانتیها و... است. لیبل اسکرچ از چسبندگی بالایی برخوردار است و دوام و ماندگاری بسیار زیادی دارد. لیبلهای اسکرچ بهصورت کاغذی، شیشهای یا پیویسی نیز قابل سفارش است.
آلیاژ آلومینیوم عامل ساخت لیبل متالایز شده است. این لیبل در برابر کشیدگی و پارگی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان میدهد. از دیگر ویژگیهای مهم لیبل متلایز میتوان به ضد خش و ضد آب بودن آن اشاره کرد. این لیبل در برابر رطوبت، شویندهها و اسیدها آسیب نمیبیند و بهخوبی مقاومت میکند. تمام این عوامل باعث شده است که در مرکز چاپ لیبل در تهران، لیبل متالایز پرطرفدار باشد.
مهمترین ویژگی لیبل گچی این است که در صورت بازکردن آن، بهراحتی خرد خواهد شد. این، همان عاملی است که لیبل گچی را به لیبل خردشونده نیز معروف کرده است. این ویژگی باعث میشود که مشتری دستخوردگی و تقلب در محصول را متوجه شود. لیبلهای گچی در برابر گرما و حرارت مقاومت بسیار خوبی را از خود نشان میدهند. چسبندگی بالای این لیبلها باعث شده است که امنیت بستهبندیها تضمین شود.
لیبل کرافت از آن دست لیبلهایی است که با ظاهر خود میتواند توجه مشتری را جلب کند. استقبال طرفداران حفاظت از محیط زیست، از این لیبل زیاد است. لیبل کرافت قابل بازیافت است و این دلیل محبوبیت لیبل محسوب میشود. روی لیبلهای کرافت یک روکش مات ایجاد میشود تا مقاومت آن در برابر آسیب بیشتر شود. لیبل کرافت نیز برای بستهبندیها گزینه مناسبی است.
اگر بهدنبال لیبلی میگردید که قابل کپیکردن نباشد؛ لیبل هولوگرام را انتخاب کنید. خرید لیبل هولوگرام در مرکز چاپ لیبل در تهران، با استقبال زیادی روبهرو شده است. لیبل هولوگرام اصالت کالا را اثبات میکند. این لیبل از دوام و ماندگاری بسیار بالایی برخوردار است. ظاهر زیبا و مقاومت لیبل در برابر گرما و حرارت، استقبال از آن را بیشتر کرده است. متریال مورداستفاده در لیبل هولوگرام، پلیاستر است.
ظاهر شفاف و شیشهای این لیبل، به افزایش محبوبیت لیبلهای شیشهای کمک بسیار زیادی کرده است. این لیبلها بیشتر برای اجسام شیشهای کاربرد دارد. لیبلهای شفاف یا شیشهای مانع دید کامل مشتری بر محصول نخواهند شد. این لیبل در برابر رطوبت و آب مقاومت بسیار خوبی از خود نشان میدهد. قدرت بالای چسبندگی لیبل شیشهای شما را مطمئن میکند که از محصول یا بستهبندی جدا نخواهد شد.
اگر برای شما مهم است که محصول، از رطوبت و آب در امان بماند، لیبل پیویسی گزینهای مناسب برای شما است. لیبلهای پیویسی نسبت به لیبلهای کاغذی از دوام بیشتری برخوردارند. عوامل محیطی همچون گرما و نور، باعث آسیب به این لیبل نخواهند شد. این لیبل در برابر کشیدگی مقاوم است. یکی از ویژگیهای مهم لیبل پی وی سی این است که میتوان آن را به صورت شفاف نیز چاپ کرد.
یکی از پرطرفدارترین لیبلها در مرکز چاپ لیبل در تهران، لیبل کاغذی است. یکی از مهمترین ویژگیهای لیبلهای کاغذی این است که میزان چسبندگی آن متغیر است. چسبندگی لیبل به ترجیح شما و نوع محصول بستگی دارد. لیبلهای کاغذی بهصورت براق نیز قابل چاپ است. لیبلهای کاغذی گزینهای مقرون بهصرفه برای کسانی است که از بودجه محدودی برخوردارند.
لیبلها ابزاری مقرون بهصرفه و کاربردی برای حفاظت از بستهبندی و افزایش فروش محصولات محسوب میشوند. در این مطلب شما با انواع لیبلها در طرحها و جنسهای مختلف آشنا شدید. همچنین اصول طراحی لیبلها را با شما در میان گذاشتیم. بدون شک مراجعه به مرکز چاپ لیبل در تهران، به شما کمک میکند که مناسبترین لیبل را برای برند طراحی کنید.
ما در شبکه چاپ بیشاز 50 سال است که در حوزه طراحی و چاپ مشغول به کار هستیم. مهارت و تخصص افراد ما در شبکه چاپ باعث شده است که با برندهای مختلفی همکاری داشته باشیم. خلاقیت و دانش افراد متخصص در مجموعه ما در شبکه چاپ، باعث موفقیتآمیز شدن این همکاریها شده است. با ما در شبکه چاپ، دیگر نگران موارد زیر نباشید:
برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره به وبسایت شبکه چاپ مراجعه کنید.