ست اداری رسمیتبخشیدن به شرکت بهحساب میآید. حتما وقتی به شرکتهای اداری و تجاری میروید، رنگبندی و شکل و تم کلی و به عبارتی ست اداری یک شرکت اولین چیزی است که به چشم میخورد. بهتبع آن، کاغذ و خودکارهای روی میز، تقویم، پوشهها و پاکتهای نامه از لوازمی است که شما خودآگاه یا ناخودآگاه با آن مواجه میشوید. تصور کنید هر کدام از اسناد و کاغذهای یادداشت و پاکتها یک رنگ داشته باشند یا اصلا از رنگ و شکل خاصی تبعیت نکنند، در این حالت است که در نگاه مخاطب یا مشتری تصور خوشایندی شکل نمیگیرد؛ بنابراین اغراق نیست اگر بگوییم نقش مستقیم ست اداری در افزایش اعتماد مشتری قابل توجه است.
طراحی برای ست اداری میتواند تمام کاغذها و مدارک و یادداشتهای یک شرکت را از آشفتگی و بینظمی خارج کند. در واقع در بازار رقابتهای تجاری، شرکت یا برندی موفق عمل خواهد کرد که در جزییات هم همانند کلیات تمرکز داشته باشد. در یک مقایسه کلی خودتان را در نظر بگیرید که برای هر کاری در هر حوزه تخصصی، به شرکتی مراجعه میکنید، شما به کدام یک از شرکتها اعتماد میکنید؟ شرکتی که روی میز منشی ورقها و پاکتها و نامهها و کارت ویزیت، همگی یک رنگ و یک شکل هستند یا شرکتی که یادداشتی یا شمارهای را به شما روی یک برگه یادداشت ساده میدهد؟
ما در این مقاله سعی داریم ضرورت و تاثیر وجود ست اداری در کسبوکارها را مورد بررسی قرار دهیم؛ بنابراین پیش از همه چیز لازم است بدانیم که ست اداری چیست؟
ستهای اداری شامل تمام سربرگهای A4 و A5، پاکتهای اداری (ملخی)، کارت ویزیت،چاپ سرنسخه، لیبل سیدی یا دیویدی، برگههای یادداشت، تقویمها، بستههای سفارش مشتری، کار ویزیت، بازسازی لوگو و ... را شامل میشود. ستهای اداری همان صفحات یا اسناد شما هستند که معمولا حاوی لوگوی شرکت، اطلاعات تماس، نام شرکت و غیره است. به نظر مهم میرسد، درست است؟
بله، دقیقا خیلی مهم است! طراحی کاغذها و یادداشتهای مجود در شرکت، یکی از اولین مواردی است که میتواند در نحوه ارائه کسبکارتان تفاوت ایجاد کند و به شما اجازه دهد تا کنترل بهتری بر کسبوکار خود داشته باشید. نمیتوان گفت کارایی و عملکرد یک شرکت مورد توجه قرار نمیگیرد؛ اما بههرحال، ظاهر مهم است و ست اداری جزئی از شاکله ظاهری شرکت محسوب میشود.
در اینجا لازم بهذکر است که وقتی به بافتها فکر میکنید، مطمئن شوید که از قبل بدانید که از چه نوع کاغذی در هنگام چاپ سربرگ خود میخواهید استفاده کنید. این مسئله در طراحی این ستها بسیار مهم است؛ چراکه پیام، لوگو، اطلاعات شخصی و اطلاعات تماس شما باید بهراحتی قابل تشخیص و خواندن برای مشتریان باشد. از طرفی کیفیت کاغذ را هرگز فراموش نکنید. بدیهی است که همه اسناد دیجیتالی نخواهند بود. کیفیت کاغذ یک عامل تعیینکننده در ارزیابی کیفیت و حرفهایبودن محسوب میشود. علاوهبر ظاهر، یک سند و کاغذ نیاز به ایجاد یک احساس خاصی برای مخاطب دارد. اگر سربرگ خود را با طراحی برجسته تزئین میکنید، نمیخواهید به دلیل کیفیت کاغذ از بین برود. کیفیت چاپ بیشتر به کیفیت کاغذ بستگی دارد؛ بنابراین در این مورد از میانبر استفاده نکنید، در غیر اینصورت طراحی شما آسیب خواهد دید. از آنجاییکه ستهای ادارهها شرکتها مجموعهای از کاغذها و پاکتها و سررسیدهاست، متریالی که در ستهای اداری استفاده میشود، متفاوت است. بهطور معمول، متریالی که در اجزای مختلف آن استفاده میشود، به شرح زیر است:
علاوهبر سه کاغذ کاغذ ذکرشده کاغذهای خاص دیگری نیز برای تکمیل ست اداری بهکار میرود. این کاغذها مشخصات فیزیکی خاصی دارند. بهعنوان مثال ضخامت، بالک و وزن پایه آن تعیین شده است. بهلحاظ مشخصات مکانیکی هم این کاغذها دارای ویژگیهای خاصی هستند. بهعنوان نمونه در برابر پارهشدن، ترکیدن، تا خوردن و... نسبتبه سایر کاغذها مقاوم هستند.
مشخصات شیمیایی کاغذ شامل مواردی همچون میزان واکنشپذیری کاغذ و PH آن و مواد افزودنی به آن است. سایر موارد همچون مشخصات نوری کاغذ است که شامل میزان درخشش یا زردی یا تیرگی یا سفیدی و یا ماتبودن کاغذ میشود. شناخت تمام این ویژگیهای انواع کاغذ به چاپ بهتر و با کیفیتتر کمک شایانی میکند.
ست اداری شامل ویژگیهایی است که ضرورت استفاده از آن را برای ما مشخص میکند. شاید در این بخش بهجای ویژگیها بهتر است بگوییم مزایای استفاده از آن چیست؟ ما در ادامه به سه مورد از مهمترین مزایای استفاده از این طراحی اشاره میکنیم:
ستهای اداری به شما این امکان را میدهد که به لطف آن، یک بار دیگر برند خود را تقویت کنید. با قراردادن استراتژیک لوگوی خود بر روی کاغذ، به مشتری کمک میکند تا کسبوکار یا نیاز خود را با نام تجاری شما بیشتر شناسایی کند.
بااینحال، برای درک بهتر مفهوم تقویت برند، به کارتهای ویزیت و یادداشتها فکر کنید. هر ایده طراحی خود جزئی از برندسازی محسوب میشود؛ چراکه این یک فرصت عالی و بسیار در دسترس برای افزایش آگاهی از برند شما است. برندسازی کاتالوگها، نمونه کارهای تجاری و سایر مواد بسیار مهم است؛ اما حقیقت این است که کافی نیست. هنگامیکه با تصمیم برای امضای چیزی روبهرو می شوید، آن مرحله طراحی بر روی ورقها و اسناد شما میتواند تفاوت ایجاد کند!
با شناخت برند، وضعیت متفاوتی به وجود میآید. یکی دیگر از جنبههای مهم این طراحی در این است که حس حرفهایبودن را به همراه دارید. این مسئله خیلی چیز پیچیدهای نیست و هر کسی آن را درک میکند؛ چراکه قراردادن لوگوی خود روی برگهها و تقویمها و خودکارها و امثالهم تاثیر مستقیم و مثبت بر نظر مشتری دارد. این مقوله خود، مضمونی بصری را ایجاد میکند و جدا از آن، اعتماد مشتریان را برای شما به ارمغان میآورد. با این کار مردم راحتتر متوجه برند میشوند و کسبوکار شما را بسیار حرفهای و قابلاعتماد میدانند. این درست است که قوه منطق و کیفیت کارایی هر شرکت در درجه اول مورد سنجش قرار میگیرد؛ اما نباید فراموش کنیم که جزئیات کوچک، مانند ست اداری، جنبه احساسی افراد هدف قرار میگیرد. در واقع هنگام طراحی ست اداری شما با ادراک مخاطبان بازی میکنید.
هرآنچه که در یک شرکت مهم است، بهصورت دیجیتالی یا کاغذی ثبت و ضبط میشود. این به آن معنا است که کاغذها و یادداشتها در یک شرکت، از اهمیت ویژهای برخورداراند؛ بسیاری از اسناد حقوقی در شرکتها و ادارات و امور تجاری، ارزش کپیکردن و جعلکردن دارند. با حکشدن لگو و طراحی خاص روی یادداشتها و پاکتها، امنیت محتواهای هر شرکت افزایش پیدا میکند. این مزیت یا ویژگی سبب میشود که فارغ از زیباییها و یک شکلبودن، شرکتها نگاه ویژهای به آن داشته باشند.
برای بهبود بصری اسناد شما نکاتی را باید در نظر گرفت که معمولا با همکاری مشتری و کارفرما به نتیجه بهتری میتوان رسید. در ادامه چند مورد از آنها را برای نمونه ذکر خواهیم کرد.
قبل از تصمیمگیری در مورد نحوه پرکردن فضا، ابتدا باید میزان فضای موجود در اوراق را ارزیابی کنیم و اینکه بدانیم چه مقدار از آن را میخواهیم در سربرگ خود استفاده کنیم. بهعنوان مثال حاشیهها را در نظر بگیرید. زمانیکه چاپگر شما توانایی چاپ از لبه به لبه را نداشته باشد، ارائه طرحی بیپرده و لبهبهلبه بسیار ناجور از آب درخواهد آمد. نکته دیگری که در طراحی ست اداری باید دقت کرد این است که طراحی همیشه باید به نفع هدف باشد و نه برعکس! درست مانند ساخت یک خانه، ما نقشه معماری خود را بستهبه مساحت زمین برنامهریزی میکنیم؛ بنابراین اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که ضخامت سربرگ شما چقدر باشد؟ بهخاطر داشته باشید که هرچه سربرگ ضخیمتر باشد، فضای کمتری برای محتوای خود در اختیار خواهید داشت. بهعنوان مثال، یک سند قانونی به حجم زیادی متن نیاز دارد؛ بنابراین یک سربرگ باریکتر کارایی بهتری میتواند داشته باشد. برای داشتن ظاهری گردتر و منسجمتر، بهتر است طرح را تا قسمت پاورقی هم گسترش دهید. این مسئله میتواند به سند شما کمک کند که کمتر به هم ریخته باشد و از پراکندگی مطالب جلوگیری کند.
برای طراحی چاپ ست اداری افست قانون از پیش تعریفشدهای وجود ندارد که از نظر محتوایی باید در سربرگ چه مطالبی گنجانده شود؛ اما برخی از عناصر اجباری وجود دارد که نیاز به بررسی دارند:
وجود این عناصر در سربرگ اجباری است. موارد دیگری مانند شماره مالیات بر ارزش یا شماره ثبت هم وجود دارد که میتوان به آن افزود؛ اما باز هم فضای موجود در صفحات را باید در نظر بگیرید. اگر میخواهید تا حد امکان اطلاعات بیشتری را درج کنید، میتوان برخی از اطلاعات را در پاورقی سند هم اضافه کنید.
لوگو یک شرکت همان نماد شرکت هستند و در اولین برخورد با برگهها چشم ما متوجه لگو میشود. زمانی که یک لگو به خوبی طراحی شود، دیگر نیازی به توضیح بیشتر ندارد. از سوی دیگر، تایپوگرافی کمی پیچیدهتر است. به غیر از داشتن جلوه بصری، کسانی که متوجه آن هستند، باید بتوانند آن را هم بخوانند. احتمالا قبلا یک فونت همراستا با لوگوی خود دارید. اکنون ترفند این است که بهترین جفت فونت را پیدا کنید که بتواند کمی ارزش زیباییشناختی به سربرگ شما بیافزاید. در حالت ایدهال، فونتی که برای اطلاعات تماس و سایر جزئیات سربرگ انتخاب میکنید باید با فونت موجود در لوگوی شما متفاوت باشد.
یکی دیگر از نکات طراحی سربرگ که متاسفانه گاهی فراموش میشود، رنگها است. با نگاهی به تاریخچه لوگوی معروفترین برندها و زیباییشناسی کلی طراحی میتوان دریافت که در بیشتر موارد، آنها به یک پالت رنگی چسبیدهاند. برای اینکه یک نام تجاری در طول زمان تکامل یابد و شناخته شود، اول از همه، به ثبات نیاز دارد. این مسئله به اشکال مختلفی وجود دارد که یکی از آنها رنگ است. تغییر مداوم در پالت رنگ شما نهتنها ناکارآمد است، بلکه میتواند آسیبهای احتمالی را هم به همراه داشته باشد. باید دقت شود برای سربرگ، با توجه بهاینکه یک سند رسمی است، فقط رنگهایی را مورد استفاده قرار داد که نماینده برند شما هستند. بهترین روش این است که حداکثر از سه رنگ استفاده کنید. فراموش نشود که با اضافهکردن رنگ قرار است یک طرح متقاعدکننده و یکپارچه به مشتری تحویل داده شود، نه مجموعهای از رنگهای نامرتبط.
در این مقاله از ست اداری، ضرورت استفاده از آن و تاثیر آن در حوزه کسبوکار صحبت کردیم. با یک شکلبودن و یک رنگبودن تمام اوراق و اسناد یک شرکت، اعتبار آن بالا میرود. فراتر از یک شکلی، جلوگیری از کپیبرداری از مزایای آن است که در بالا به آن اشاره کردیم.
دنیای چاپ و طراحی این روزها در هر حوزه و تخصصی که گمان کنید، کاربرد دارد. دنیایی که ترکیبی از کاغذ و گرافیک و نرمافزارهاست. صنعت چاپ که در کنار تخصص، باید به خلاقیت افراد بیشتر اعتماد کرد. از قدیم گفتهاند کار نیکوکردن از پرکردن است، لذا تجربههای کافی در زمینه چاپ، خلاقیت را بیشتر شکوفا میکند. کار برند شبکه چاپ در زمینه محصولات کاغذی و چاپ است. شاهین کار از برندهایی است که میتوان گفت با خیال راحت باید کار را سپرد به کاردان. چرا؟ چون در شبکه چاپ از طراحی تا چاپ همگی در یک مجموعه مشخص و حرفهای قرار دارند. این برند با مجهزبودن به چاپخانه، یکی از برندهای مورد اطمینان در حوزه چاپ در ایران محسوب میشود. برای کیفیت و تنوع کاری شبکه چاپ همین بس که بیش از ۲۵ قالب محصول چاپی در ایران را ساپورت میکند و از ۱۰۰۰ تا ۱ میلیون تیراژ را در نهایت ۱۰ روز به مشتری تحویل میدهد.
یکی از دغدغههای اصلی افراد ممکن است هزینهها و شیوه محاسبه آن باشد. شبکه چاپ در اینجا هم برگه برنده را در دست دارد و با داشتن قیمت مناسب رقابتی، تکرار چاپ با هزینه مناسبتر، طراحی رایگان جعبه و چاپ بدون واسطه، سعی کرده است تا رضایت مشتریان را به دست آورد. در بازار چاپ، شبکه چاپ در خدمات پساز فروش هم حرف برای گفتن دارد که تضمین و گارانتی رنگ از جمله آنهاست. بستهبندی مناسب و ارسال آن به کل کشور از مزایای شبکه چاپ است که هر شرکت و برندی از هر جای ایران میتواند سفارش خود را ثبت کند.
هدف از حضور در نمایشگاه چاپ چیست ؟
از جمله اهداف مهم نمایشگاه ها در صنعت چاپ و بسته بندی عرضه دستاوردها و محصولات جدید است، با این حال برخی از شرکت ها با همان شیوه ها و تولیدات سابق در نمایشگاه ها شرکت کرده و منفعتی هم حاصل نکرده اند. در نمایشگاه آینده چاپ ایران این شرایط تا حدودی متفاوت بوده و زمینه ای فراهم شد تا ضمن رونمایی از خلاقیت ها و نوآوری شرکت ها، برندهای خلاق حضور پررنگ تری داشته باشند.با توجه به این موضوع به سراغ مهندس اردلان شاهینکار مدیرعامل شرکت شبکه چاپ فارغ التحصیل مقطع کارشناسی در رشته مهندسی نرم افزار و MBA مدیریت کسب و کار و دانش آموخته چاپ رفته و با وی گفت و گویی داشتیم. وی سابقه ای 12 ساله در مدیریت شبکه چاپ داشته و بعد از آنکه پدرش در سال 1350 به صنعت لیتوگرافی و زینک ورود کرده، در دوران ظهور سیستمهای دیجیتال به طور جدی در این عرصه مشغول به فعالیت شده است. مشروح این مصاحبه در ادامه از نظر مخاطبان ارجمند می گذرد
شرکت های داخلی تا چه اندازه در انجام فعالیت های نوآورانه چاپ موفق عمل کرده اند؟
بله ، شرکت ها حضور خوبی داشته اند ولی با توجه به تحریم ها در این چند سال متاسفانه تغییر و پیشرفت فراتر از انتظار نداشتم ، در حالی که شرط شرکت شبکه چاپ برای حضور در نمایشگاه ها ارائه دستاوردها و تولیدات نو است، به طوری که حس تحسین شرکت ها را نسبت به دیدن این نوآوری ها که در شرایط تحریم و محدودیت ها صورت گرفته و به پیشرفت خود در صنعت چاپ نیز کمک کرده، بر انگیزد. خوشبختانه این شرکت به دلیل نوآوری ها و ابتکارات خود، پتانسیل حضور در نمایشگاه های خارجی صنعت چاپ را داشته ، سعی بر آن دارد محصولاتی همپا با شرکت های متوسط و بزرگ خارجی و با کیفیتی مشابه تولید کند. .
مراحل شکل گیری و تداوم فعالیت شبکه چاپ چگونه بوده است؟
این فعالیت به صنف لیتوگرافی بر می گردد که بنده از سال 1389 به آن وارد شده و پس از آن نیز به سمت حوزه طراحی و چاپ افست رفته ام. در آغاز بخش عمده فعالیت ها در زمینه چاپ بروشور و اوراق اداری بود، اما بعد از آن با ورود به فعالیت های تخصصی تر به سمت انجام کارهای پکیجینگ رفته و در حال حاضر نیز حدود 4 سال است که در این حوزه فعالیت داریم. به طور کل حدود 12 سال، بیش از 25 هزار فرم چاپی را نظارت و تولید کرده ایم و با بیش از 100 برند معتبر نیز قرارداد داریم.
در زمینه پکیجینگ با چه صنایعی همکاری دارید؟
هدف اصلی شرکت شبکه چاپ، انجام این فعالیت در صنف پوشاک و مواد غذایی است . این مجموعه با صاحبان کسب و کارهای متوسط و بزرگ همکاری داشته و توان انجام تقاضاهای آنها را نیز دارد. مجموعه شبکه چاپ در مجموع برای 40 نفر به طور مستقیم و حدود 150 نفر نیز غیرمستقیم شغل ایجاد کرده و برای انجام کار نمونه سازی نیز بخش هایی به نام طراحی و ماکت سازی دارد. به عنوان مثال در این شرکت یک بخش مختص کسب و کارهای اینترنتی تعریف شده و به هر نوع تقاضایی برای ساخت جعبه ، لیبل ، شاپینگ بگ از طرف کسب و کارهای بزرگ یا خرد با کمترین هزینه ممکن پاسخ داده می شود. البته در کنار آن پیشنهاداتی و مشاوره برای بهتر شدن ظاهر پکیجینگ آنها ارائه خواهد شد.
اهداف اصلی مجموعه شبکه چاپ تا چه اندازه محقق شده است؟
هدف اصلی این فعالیت ارتقاء بسته بندی و پیکجینگ است که در راستای آن نیز گام های مهمی برداشته شده است. به عبارتی دیگر با انجام بسته بندی های درست ضمن چند برابر شدن فروش محصولات، ارزش افزوده و ارزش نهایی محصول نیز افزایش خواهد یافت. این روش به نوعی مرقوم به صرفه ترین روش فروش در تولید است.
در خانواده شبکه چاپ چه خدماتی عرضه می شود؟
ما سعی کردیم هر بخش از مجموعه را به صورت تخصصی در نظر بگیریم تا بتوانیم بهترین سرویس دهی را در آن خدمات به مشتریان ارائه دهیم .
این خدمات تخصصی در شبکه چاپ شامل:
• طراحی و چاپ اقلام چاپی افست ، طراحی لوگو و هویت سازی مبتنی بر چاپ ، عکاسی صنعتی از محصولات .
• خدمات تبلیغات و بازاریابی : کاتالوگ بروشور، تراکت ( فلایر)، فولدر، برچسب، پوستر، کارت پستال و ..
• ست اداری : سربرگ، پاکت نامه، پاکت A4، پاکت سی دی، کارت ویزیت، برگه یادداشت فاکتور، قبض
• لیبل و برچسب : لیبل پشت چسبدار لیبل شیشه ای ، پی وی سی، لیبل گارانتی، شبرنگ
• جعبه و بسته بندی : کاغذ کادو ،تگ لباس (اتیکت) ،کاور بسته بندی جعبه و بسته بندی فست فود و رستوران
• خدمات خاص و اختصاصی : انواع کاغذ فانتزی خاص ، رنگ پنجم ، برش و قالب خاص ، طلاکوب ، برجسته و ...
شاپینگ بگ : بگ کاغذی و مقوایی ، ساک دستی کرافت و گلاسه و ...
چه حوزه ها و بخش هایی در کشور نیاز بیشتری به بسته بندی و پکیجینگ دارند؟
اگر به خوبی دقت کرده باشید، برخی از محصولات غذایی مانند غلات در هایپرمارکت ها به دلیل بسته بندی خاص با قیمت بسیار بیشتری نسبت به غلات فله ای عرضه شده در بازار، به فروش میرود. به بیانی دیگر باید گفت با پکیج ها، جعبه شیک و درج اطلاعات روی لیبل ها ارزش محصولات افزایش یافته و این موضوع معمولا در اولویت خرید مشتریان قرار دارد. در این میان پکیجینگ مقوایی همیشه جذاب تر از پکیجینگ نایلونی بوده و احساس بهتری در مشتریان ایجاد کرده است. ضمن آنکه با استفاده از روانشناسی، رنگ هایی به کار گرفته می شود که مخاطبان و علاقه مندان بیشتری دارد. همچنین به این بسته بندی ها بروشور واطلاعات مصرف توضیحی ضمیمه شده که برای مشتریان قابل توجه است. البته برخی از شرکت ها هنوز از اهمیت بستهبندی غافل هستند و به همین دلیل در ابتدا از پرداخت هزینه بالای بسته بندی احساس زیان دارند، اما پس از دیدن نتیجه و سود چندبرابری آن به این موضوع علاقه مند می شود.
با توجه به برنامه ها و اقدامات انجام شده آینده صنعت چاپ و بسته بندی را چگونه ترسیم می کنید؟
حضور در نمایشگاه های بین المللی گویای آن است که اکثر شرکت ها در حال حرکت به سمت پکیجینگ، بسته بندی، درج لیبل و حتی محصولات تجدیدپذیر هستند که به طبیعت کمک خواهد کرد. هرچند امروز دنیا در حال حرکت به سمت دیجیتالی شدن است، اما عرضه محصولات فیزیکی حس بهتری در مشتریان ایجاد کرده که در راستای تقویت آن بسته بندی و جعبه های مدرن ، لیبل ها ، کارت های تخفیف و ضمانت ، دفترچه راهنما و... مورد نیاز است. متاسفانه سیستم چاپی کشورمان به جز برخی شرکت های مطرح، کهنسال بوده و مشابه خیلی از صنایع از نظر تجهیزاتی رشدی نداشته است، در صورتی که لازمه رقابت با کشورهایی منطقه مانند ترکیه و امارات، داشتن امکانات و تجهیزاتی مشابه آنها است.
درباره کتاب نقش بسته بندی در افزایش فروش که توسط مجموعه شبکه چاپ (شاهین کار ) انتشار یافته توضیح می دهید ؟
این کتاب نقش بسته بندی در فروش با توجه به نیاز طراحان – کارفرمایان و صاحبان کسب و کار با هدف آگهی دادن به اهمیت بسته بندی از نگاه مشتری و تاثیر آن در میزان فروش و انتخاب مخاطب جمع آوری نوشته شده است ، این کتاب در 10 فصل مرحله به مرحله صاحبان کسب و کار در جهت نقش بسته بندی همراهی می کند این کتاب گامی نو در راستای پیشرفت صنعت بسته بندی است که با اختصاص هر فصل در خصوص بخش مهمی از مبحث بسته بندی سعی بر این داشتیم بصورت ساده نشان دهیم ارزش بسته بندی فقط یه ورق مقوایی ساده پر هزینه نمی باشد ، از دیگر بخش های مهم کتاب نقش بسته بندی در افزایش فروش خلاصه هر فصل که در انتهای فصل می باشد است ، که بصورت کاربردی از مزایایی بسته بندی و دادن راهکار عملی صحبت شده است . از مهمترین بخش های فصل آن می توان به نقش بسته بندی در صادرات محصولات و ارز آوری و ایجاد ارزش افزوده نام برد ، امید است بتوانیم نقشی در پیشرفت این صنعت ایفا کنیم .
با آرزوی فروش نامحدود برای تمام تولید کنندگان وصاحبان کسب و کار ایران زمین .
طراحی و چاپ پوستر را می توان ماحصل دوستی هنر با کسب و کار دانست. جایی که هنرمندان و طراحان به کمک مشاغلی آمدند که نیاز داشتند با زبان بی زبانی با مخاطب ارتباط برقرار کنند. طراحی پوستر گرچه قدمت طولانی داشته اما همچنان در بین ابزارهای نوین تبلیغاتی حرفی برای گفتن دارد. شما می توانید تاثیرات خدمات طراحی و چاپ پوستر را از قرن ها پیش تا همین الان که پس از چندتا سرچ به شبکه چاپ رسیده اید، مشاهده کنید.
جذابیت و تنوع در طراحی پوستر افزایش پیدا کرده، اما رسالت آن همچنان دست نخورده باقی مانده است:
«انتقال پیام»...
نوع پیامی که قرار است انتقال یابد بر عهده تبلیغ کننده و چگونگی انتقال پیام بر عهده طراح خواهد بود. زیرا ابزار طراحی پوستر و همچنین خلاقیت "انتقال پیام" در دستان طراح است.
اگر شما یک طراح هستید و برای افزایش دانشتان در زمینه طراحی و چاپ پوستر به این صفحه آمده اید، یا صاحب کسب و کاری هستید و می خواهید پیرامون طراحی پوستر تبلیغاتی بیشتر بدانید، به شما تبریک می گوییم! زیرا به آدرس درستی آمده اید.
همراه ما باشید...
طراحی پوستر یعنی چی؟
طراحی پوستر یعنی " طراح با صاحب یک کسب و کار در ابتدا آشنا شده و سپس با شناختی که از خدمات و اهداف آن کسب و کار به دست می آورد، دست به طراحی مجموعه ای می زند که بتواند خواسته های آن تبلیغ کننده را روی یک کاغذ گلاسه پیاده کند. به این فرایند، طراحی پوستر می گویند."
و اما پوستر یعنی چی؟
پوستر یعنی " منِ کاغذِ طراحیشده که به دیوار چسبیده یا از جایی آویزان شده ام، یک پیام برای شما دارم. پیام من این است که...".
تفاوت تمام طراحی پوسترها در «که...» است، زیرا آن سه نقطه کاملا مربوط می شود به شخص یا ارگانی که درخواست طراحی پوستر داده.
نوع پیام و خواسته تبلیغ کننده برای ما زیاد مهم نیست زیرا مشاغل گوناگون و موسسات مختلف، هرکدام اهداف و پیام خاص خودشان را در زمان طراحی پوستر پیاده می کنند. تمرکز ما بیشتر روی عوامل موثری است که در زمان طراحی پوستر به کمک ما می آیند.
اگر می خواهید با این عوامل موثر آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید...
نکات طراحی پوستر
برای آنکه طراحی پوستر شما بتواند توقعات تبلیغ کننده را براورده سازد، نیاز به رعایت یک سری نکات دارد. لذا در این بخش با آموزش طراحی پوستر همراه شما خواهیم بود.
مخاطب قرار است با مشاهده پوستر شما ترغیب به انجام کاری شود، قرار نیست معما حل کند!
کادری که انتخاب می کنید به محلی که قرار است پوستر شما نصب شود هم مرتبط خواهد بود.
اینکه تصویر شما چه مقدار قدرت انتقال پیام داشته باشد، برعهده ی طراح خواهد بود.
رنگ ها دارای انرژی های مختلفی بوده که هرکدام می توانند تاثیرات خاص خودشان را روی مخاطب بگذارند. لذا در این لحظه است که اهمیت ارتباط رنگ آمیزی با موضوع طراحی پوستر مشخص می شود. فراموش نکنید که رنگ ها به تنهایی حامل پیام هستند. پس چه بهتر که پیام محتوای شما با پیام رنگی که به کار برده اید، همسو باشد.
توصیه شبکه چاپ به شما این است که یک رنگ واحد استفاده نمایید. به کار بردن رنگ های مختلف، باعث شلوغی کار شده و مخاطب را سر در گم می کند.
همچون سایر مواردی که در بالا ذکر کردیم، فونت و مدل نوشتاریای که به کار می برید، می بایست متناسب و هم راستا با موضوع و محتوای شما باشد. بدیهیست که برای موضوعات تبلیغاتی بهتر است از فونت های فانتزی و جذاب استفاده نمایید. اما توجه داشته باشید جذاب و فانتزی بودن به معنای عجیب و غریب بودن نیست. از فونتی استفاده نکنید که مخاطب مجبور باشد نوشته های شما را رمزگشایی کند، و از طرفی آنقدر ساده نباشد که بیننده فکر کند کتاب مدرسه جلویش باز شده!
سعی کنید در اکثر مراحل طراحی پوستر سادگی را رعایت کنید. چرا می گوییم اکثر؟ زیرا در بعضی موارد شرایط ایجاب می کند که از سادگی گذشته و دست به کارهای فانتزی بزنید.
دلیل بزرگی که می گوییم سعی کنید طراحی پوسترتان ساده باشد این است که مخاطبین شما را تمام اقشار جامعه تشکیل می دهند. لذا باید طوری طراحی صورت بگیرد که بتواند برای عموم جامعه قابل فهم و درک باشد.
از هر خلاقیتی که فکر می کنید می تواند منجر به ترغیب مخاطب نسب به طراحی پوستر شما شود دریغ نکنید!
به طور مثال ممکن است شما در حال به پایان رساندن طراحی پوستر کنسرت باشید. قبل از ارسال آن به تبلیغ کننده باید ببینید آیا تمامی مواردی که به کار برده شده با هم تطابق دارند یا خیر؟ آیا تصویر خواننده ای که قرار است کنسرتش برگزار شود روی پوستر آمده یا خیر؟ زیرا خیلی مهم است برای موضوعی مثل کنسرت از تصویر خود خواننده استفاده شود. چهره ها و سلبریتی ها نقش تعیین کننده و به بسزایی در جلب توجه و موفقیت طراحی پوستر دارند، لذا بهتر است در این مواقع حتما روی تصاویر این اشخاص مانور دهید.
و در پایان...
مطالبی که در مقاله عنوان شد:
و...
همانطور که در مقدمه گفتیم، طراحی پوستر نقطه تلاقی هنر با مشاغل است. یعنی برای آنکه بتوانید از پس طراحی پوستر به خوبی بربیایید، هم باید هنر طراحی داشته باشید و هم بتوانید حرف های صاحبان مشاغل را به خوبی شنیده و پیاده نمایید.
چنانچه صاحب کسب و کاری هستید که می خواهید پیرامون طراحی پوستر بیشتر بدانید یا برای شغلتان به دنبال پوستر تبلیغاتی می گردید، گرچه سایت های طراحی پوستر به وفور در فضای مجازی وجود دارد، اما ما به شما پیشنهاد می کنیم از مشاوره های رایگان شبکه چاپ استفاده نمایید.
شبکه چاپ همواره تلاش میکند که از بهترین طراحان و متخصصان برای آمادهسازی محصولات چاپی استفاده کند. همکاریهای موفقی که با بسیاری از برندهای معتبر طی بیش از 40 سال فعالیت خود برای تولید محصولات چاپی داشته، گواه تخصص و کیفیت بالای ارائه خدمات است. چاپ افست و دیجیتال توسط افراد متخصص و با استفاده از دستگاهها و تکنولوژیهای به روز دنیا با بهترین کیفیت و قیمت صورت میگیرد. برای اطلاع از انواع خدمات و تعرفه تولید محصولات چاپی گوناگون و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید.